Den går en rød tråd gjennom Sandnes Garn sin historie.

Ikke bare gjennom Mariusgenseren og andre produkter de ble så kjent for. Men gjennom innovasjon, som har strukket røde tråder over havene som det var flyruter. Helt til catwalken i New York.

Mye har skjedd siden Sandnes Uldvarefabrikk så dagens lys i 1888. Fra branner til fusjoner, men aller mest ekspansjon. Ikke bare til å bli en av landets eldste og største garnfabrikker, men til også å nå ut i verden. Til helt nye markeder. For den typisk norske strikkegenseren er ikke bare noe nordmenn har på lur i skapet til vinteren.

Foto: Sandnes Garn

Det har det bredt seg en strikkebølge verden over. Til coffeeshops i verdensmetropoler som New York. Folk strikker overalt. Og i januar 2020 presenterer magasinet Vogue Knitting Sandnes Garn på catwalken. I en 30 minutters lang seanse under arrangementet Vogue Knitting Live, blant annet takket være et samarbeid med den amerikanske strikkeprofilen Laurie Brekke – også kjent som Mother Knitter.

Kvalitetene på garnet er én ting. Og garnets eksotiske opprinnelse, sett med amerikanske øyne, en annen – som kan gi Sandnes Garn et fortrinn. Men det holder selvfølgelig ikke bare å spille på norske fjell og fjorder for å få fotfeste i det amerikanske markedet – som er ganske så tøft.

Sandnes Garn har derfor jobbet strategisk for å skille seg ut. Gjennom større tilstedeværelse på sosial medier, bruk av profesjonelle fotografer og modeller. Og ikke minst gjennom designsamarbeid med profiler som Tiril Eckhoff, Leila Hafzi og Vendela Kirsebom, samt danske designere som Mette Wendelboe og Nanna Øland. Kort sagt: Sandnes Garn – verden ligger for dine føtter.